Thursday 1 August 2013

Selamat Tinggal Percubaan STAM!!

Hai ! 

Assalamualaikum.

Huh, cop cop. 
Take 5 seconds jap!

Nak amik nafas baru. 
Nafas lega selepas selesai peperiksaan percubaan STAM dengan jayanya. Akhirnya, selesai juga periksa yang dinanti-nantikan ni. Mahu taknya, 2 minggu periksa percubaan STAM ni. 

Haa cane perasaan?
 Alhamdulillah. Lega sangat. Macam nak lompat tingg-tinggi sampai ke langit. Tak tergambar riangnya. Yelahh mana taknya, berasak-asak otak nak menghafalnya lagi. Tapi, takpe. Itu bukan alasan untuk kita tak berjaya kan? Usaha sungguh-sungguh. Ibadah kasi penuh. Baru mantopp beb!

MANTOPP!


(Teringat Ustaz Zamri Mengaji, dulu masa kecil-kecil dulu, suka tengok)

Syafawi dah lepas, Periksa Percubaan STAM pun sudah melambaikan 'tangannya' dengan jayanya. Lepas ni, Syawal pula menampakkan diri. Eh salah, salah, lepas ni, Periksa Sebenar STAM bakal menampakkan dirinya. Okay, dirinya akan muncul sekitar bulan 10 ni.

Tarikh?

Ooopss belum tahu lagi. Nanti saya dah tahu, saya bagitahu yer, Encik, Puan, Datuk, Nenek dan keseluruhan keluarga Blogger ye. Pengalaman ujian syafawi yang paling seronok plus best, satu je. Kita dapat bercakap suatu benda dalam Bahasa Melayu dengan cemerlangnya, tapi bila tukar atau istilah mudah bila di'translate'kan dalam Bahasa Arab, haa cane jadi? Masa tu, otak-otak dengan sarafnya bergabung kemas antara sesama masing-masing. Ada urat saraf kanan otak bergetar memberi impak positif. Ada juga urat-urat yang lain sibuk gigih meng'translate' Melayu kepada Arab.

Konon-konon jelaa ea.

Alhamdulillah, soalan Syafawi tak adalah susah sangat seperti yang dijangka. Kita cuma duduk atas kerusi. Lepas tu, mumtahin (pemeriksa) dia bacakan soalan, kita cuma jawab je balik. Soalan yang ditanya, lengkapkan bacaan surah yang dibaca, kemudian soalan hadith, samalah juga lengkapkan. Tapi satu ni, agak menyukarkan. Sikit sukarlah.


''Apa dia? Apa dia?''

Insya'Mutolaah.

Nak sebut guna lisan subjek ni memang senang. Tapi, perghhh, agak kesukaran sikitlah melanda. Soalan pertama dia suruh kita baca petikan arab, tanpa baris. Allahu. Saya redah je baca. Cuma ingatlah juga tanda-tanda macam bila ada huruf jazam, perkaan lepas tu kena sukun, bila ada huruf jar, lepas tu kena baca baris bawah. Fuhh macam-macamlah kena jaga. Baru rasa sedar yang sebenarnya, bila baca kitab atau satu qit'ah (petikan) tanpa baris ni, amat sukar sebenarnya bila tak selalu dilazimi dengan lidah yang Allah beri ni.

Soalan kedua, dia tanya, murodif (perkataan sama maksud) bagi perkataan saafara (bermusafir). Huh, saya main redah, haha zahaba (pergi). Aarghhh lantak apa nak jadi, asalkan jawab. Tanpa suara yang membisu umpama cengkerik. Haa lagi okay jawab, dari tak jawab langsung. Untung lepas tu, bila tanya ustazah balik, ustazah cakap betul. Huh

Tak sangka sangat sebenarnya, sebelum nak syafawi pagi tu, saya ada terbuka kamus cari perkataan saafara. Last last yang ditanya masa syafawi murodif saafara. Alhamdulillah. Rezeki. 

Eh kembali kepada soalan ketiga, Insya'Mutolaah, dia tanya ada handphone?

Er, terpaksa, tipu. 

''Takde.''

''Okay, awak rasa, pelajar perlu tak bawa handphone ke sekolah?''

''Tak perlu.''

''Okay, salasatu afkar''

Kemudian, otak menggeliat dengan menukarkan perkataan Melayu kepada Arab, maka berlakulah beberapa perkataan pelik macam aliens keluar, haha. Pengalaman betul. Memang dah nama pun syafawi, jadi memang fully guna arabic languange la. Rasa macam tengah periksa dekat negara Arab pun ada juga. Serious, best sangat Syafawi. Serious talk. 

Antara ayat pelik yang dikeluarkan :

''Li anna tullab lagho, kaslan, lak darasa.''

Haha nak tahu apa maksud tu?

''Kerana pelajar akan lagho, malas, tak belajar.''

Dengan uslub nahu, sorof lintang-pukangnya. Haha tu tak kisahlah. Asal kita jawab, sudah. Betul tak betul, tu belakang kira. Yelahh, kita ni bukannya orang Arab. Kita orang Melayu yang sinonim dengan bahasa perantara yang digunakan dengan sesama kita pun, bahasa Melayu. Jadi, kalau berlaku apa-apa perkataan arab pelik tu, biasalah ea. 

Kemudian, soalan terakhir, dia tanya, nama siapa, umur berapa, sekolah mana, rumah kat mana, semuanya tentang peribadi diri kita la. Dalam lima soalan macam tu mumtahin tu tanya. Then, habis. Berjabat tangan dengan mumtahin perempuan yang dari sekolah SAMBBST, tak silap, namanya Ustazah Dermawati. Mumtahin lelaki sorang lagi tu, tak tahu nama dia siapa. Hee ^^

Cop!

Ustaz kami cakap, bila mumtahin tanya soalan, jawab jawapan tipu pun takpe.

Nak tahu kenapa?

Sebabnya, mumtahin tu tak suruh kita jawab dengan jawapan yang jujur plus betul pun kan. Dia cuma nakkan jawapan je. Ikut suka nak jawab macam mana.

''Yang penting, mu jawab soalan dia.''

''Ustaz, ustaz.''

''Semua gelak je dengar ustaz cakap.''

Okay, okay, sudah penat menceloteh. Mengeluarkan segala perasaan, ehh perasaan la plak. Perasan sebentar. 

Allright.

Doakan saya.
Teruskan mem'baling' bom bom doa buat saya. 

Semoga Allah merahmati saya dan awak semua.
Hamba.
Shahirah.

No comments:

Post a Comment